“Er wordt goed naar
ouders geluisterd

Ouders zijn voor ons heel belangrijk. Zij zijn immers de expert als het om hun kind gaat en we hechten dan ook veel waarde aan hun mening’, aldus Wendy Staring. Franka van Essen, moeder van drie kinderen in verschillende groepen zegt hierover: ‘Ik vind dat er goed naar ouders wordt geluisterd.'

‘Ieder schooljaar hebben we een startgesprek met de nieuwe leerkracht. Dan kun je als ouder vertellen hoe jij je kind ziet en wat jouw kind nodig heeft van de school en van de leerkracht. Je kind mag daar nu ook bij zijn en zeker als het kind wat ouder is, is dat handig omdat het dan zelf ook iets kan zeggen. Tijdens het startfestijn aan het begin van het schooljaar mag je in het nieuwe klaslokaal van je kind kijken en wordt onder andere de jaarkalender met alle belangrijke data van het komend schooljaar uitgereikt.’

Betrokken

‘Ook gedurende het schooljaar word je als ouder betrokken bij wat er op school gebeurt.

De leerkrachten posten veel foto’s, filmpjes en berichten via het interne communicatiemiddel Social Schools. Ik vind het leuk om te zien waar mijn kinderen mee bezig zijn en geniet van de foto’s als ze bijvoorbeeld een leuk uitstapje hebben gemaakt.’

Mening

‘Ik heb regelmatig even contact met de leerkrachten van mijn kinderen en in het begin voelde ik me nog wel eens bezwaard. Daar kom ik weer aan…. Maar dat is me gauw uit het hoofd gepraat. Je doet het met elkaar als ouder ben jij expert op het gebied van je kind.’

"De mening van ouders telt mee"

Korte lijntjes

‘Bij onze oudste vermoedde ik een ontwikkelingsvoorsprong. Bij het kiezen van een basisschool vond ik het erg belangrijk dat de lijntjes kort zijn, omdat ik verwachtte dat we elkaar nodig zouden hebben. Gelukkig bleek dat zo te zijn. We hebben goed contact met de leerkracht en intern begeleider, die op hun beurt een kort lijntje naar de coördinator hoogbegaafdheid hebben.’

Goed geluisterd

‘Er wordt niet alleen goed naar ons als ouders geluisterd, ook naar de kinderen. Zo dachten we gezamenlijk dat onze jongste dochter groep 2 en 3 wel kon combineren, maar mooi niet dat mevrouw dat wilde! Ze voelde zich alleen veilig bij haar eigen kleuterjuf. Dus is ze gewoon gezellig teruggegaan naar groep 2 met een aangepast programma.’


‘Mijn dochter vertelde dat ze graag spelling wilde oefenen en ik zei haar dat ze dat gewoon tegen juf kon zeggen. Ondertussen stuurde ik via Social Schools een berichtje en nog dezelfde middag kreeg ik een bericht dat juf had overlegd met de IB’er dat mijn dochter spelling kan oefenen.’

Samen

‘Die korte lijnen zijn prettig. Als het op school niet zo lekker loopt, merk ik dat thuis aan mijn kind. Dan is het wel handig dat de school dat weet en daarop in kan spelen. Je doet het tenslotte samen!’

Deel dit artikel