Leren in en
buiten school

“Op de Marnixschool halen we graag kennis van externe partijen in huis, vertelt leerkracht en leescoördinator Albert Heldoorn. “Het is fijn om een breed lesaanbod voor kinderen samen te stellen. Dat lukt in samenwerking met de bibliotheek, culturele instellingen en onze vakdocent gym.”

Lezen is leuk

“Lezen is de basis voor alles op school. Daar besteden we veel aandacht aan. Met de leesconsulent van de bibliotheek laten we lezen leuk zijn. Iedere week is ze op school om het team te ondersteunen, en ideeën aan te reiken om korte lessen over boeken te geven, maar ook de kinderen te enthousiasmeren.”

Ontmoet een schrijver

“De leesconsulent leest bijvoorbeeld voor uit een boek waarvan de kaft niet zichtbaar is. Of ze leest een stukje voor en de kinderen maken het verhaal zelf af. Het zijn leuke manieren om met boeken om te gaan. Ook het bezoek dat groep 6 brengt aan de bieb voor een ontmoeting met een schrijver is jaarlijks een succes.”

Hulp van ouders

“De prentenboeken voor de jongste leerlingen zijn te vinden in de hal. Leesmoeders helpen bij het uitzoeken van een boek als dat nodig is. Ook leren zij de kinderen hun boek lenen. Vanaf groep 5 gaan de kinderen zelf naar de bibliotheek in de school.”

Vakleerkracht gym

“De vakleerkracht gym is voor de kinderen echt van meerwaarde. Er is een doorgaande leerlijn en de vakleerkracht ziet wat een kind nodig heeft. Fijn dat dit bij ons kan vanaf groep 3. Daarbij is het werkdrukverlichtend voor ons. Voor mij een goed moment om de groep te observeren of om andere lesvoorbereidingen te doen.”

Culturele instelling

“Iedere groep bezoekt jaarlijks een voorstelling van Quintus of gaat naar Stadsgehoorzaal. Daarbij proberen we ook mensen in de school te halen om kennis te delen. In samenwerking met Quintus komt er bijvoorbeeld een paar keer er jaar een muziekdocent of docent beeldende vorming een workshop geven.”

Zelf papier maken

“Met mijn groep heb ik zelf papier gemaakt. De kinderen genoten van iets maken. We zijn veel met afval bezig en praten dan over hoe je de afvalberg kunt verkleinen. Het is een mooie bewustwording als je dan leert dat papier hergebruikt kan worden, een mooi voorbeeld daarvan is nieuw papier maken. Daar kan je schrift uit bestaan.”