“Kinderen voelen zich
bij ons gezien”

De Oranjeschool is een school waar iedereen elkaar kent. Leerkrachten hebben onderling veel contact, zij kennen alle leerlingen en weten wat er speelt. ‘Kinderen worden bij ons gezien. Dat vinden ze heel prettig’, vertelt leerkracht Johanne Fiks.

‘Er zitten ongeveer 75 kinderen op school en mijn collega’s en ik kennen ieder kind. Dat is de kracht van klein! We bespreken als team ook alle leerlingen en zijn daarom allemaal op de hoogte van wat er speelt. Ik heb heel veel contact met mijn collega’s. Dat is het voordeel van een kleine school: je bent veel closer met elkaar en loopt sneller even bij elkaar naar binnen.’

Samenwerken

‘Ook de kinderen kennen elkaar goed. Ze worden op school ook gestimuleerd om elkaar op te zoeken en samen te werken. We koppelen regelmatig de kleuters en de bovenbouw aan elkaar. Dan helpen leerlingen uit groep 8 de allerkleinsten. Leuk om te zien hoe kinderen van alle leeftijden samen optrekken.’

Sociale functie

‘Kinderen blijven vaak na schooltijd lekker op het schoolplein spelen. Ouders, maar ook oudere dorpsbewoners, ontmoeten elkaar hier. Dat kan ook makkelijk, want het schoolplein is helemaal open. Er staan geen hekken omheen. Onze school heeft dan ook een belangrijke sociale functie.’

“De kracht van klein!”

Kerken

‘We zijn een school van het dorp, met een lange geschiedenis die teruggaat tot 1912. Samenwerken doen we niet alleen in school maar ook daarbuiten. Zo gymmen we in het multifunctioneel dienstencentrum en houden we de bid- en dankdag in het gebouw van de hervormde kerk.’

Kerstviering

‘Om het jaar vindt de kerstviering bij de gereformeerde kerk plaats. Het andere jaar is de kerstviering op school en het verschilt per jaar hoe die eruitziet. Zo hebben we wel eens vuurkorven op het plein neergezet en samen met de christelijke brassband Excelsior kerstliedjes gezongen. Ouders hielpen met het neerzetten van de vuurkorven en het inschenken van warme chocolademelk. Samen zorgen we ervoor dat de kinderen een leuke schooltijd hebben.’